Jak si dnes klienti kupují bannerovou reklamu na internetu
Za poslední roky se zásadně změnil způsob nákupu reklamy na internetu. O vývoji, změnách a budoucnosti v této oblasti jsme se bavili s ředitelem Etargetu, Marcelem Vaššem.
V oblasti internetové reklamy se pohybuješ od roku 2006. Jak probíhal nákup reklamy v těch časech?
Tehdy ještě reklama na internetu nebyla běžnou součástí reklamních kampaní. Inzerenti objevovali možnosti inzerce a webstránky se učily prodávat svůj reklamní prostor. Firmy se jen učily používat reklamu ve vyhledávačích a bannerová reklama se nakupovala napřímo od webstránek.
Znamená to, že pokud chtěl inzerent inzerovat na více stránkách, musel se s každým dohodnout samostatně?
Ano, ve většině případů ano. Proto tehdy bylo největší výhodou mnoho návštěvníků na jedné stránce, protože pro inzerenta bylo těžké dohodnout uveřejnění reklamy s desítkami webstránek, proto oslovil jen ty největší.
Jak tedy mohl inzerent jednoduše nakoupit reklamu na menších stránkách?
Etarget vybudoval síť kontextové reklamy, kterou mohly zobrazovat i menší weby. Postupně začala vznikat reklamní zastupitelství. Ta se specializovala na prodej reklamy na stránkách, které jim nepatřily, jen je obchodně zastupovaly. Postupně přicházel na trh i Google, se svou reklamní sítí AdSense. V tom samém čase začaly větší weby skupovat menší, protože měly přímý kontakt na inzerenty a dokázaly prodejem reklamy na těchto webech vydělat více, než jejich původní vlastníci.
Jaké má inzerent možnosti dnes?
Tak, jako v každé oblasti, zákazník, v našem případě inzerent, je pán na trhu. Proto se technologie, jako i obchodní propojení webstránek a reklamních systémů snaží inzerentům zjednodušovat život. Dnes si inzerent může z jednoho místa spravovat reklamy na většině stránek sám. A díky technickým a obchodním propojením si tak může vybrat nástroj, který mu nejvíce vyhovuje s tím, že má stále přístup k té samé reklamní ploše.
Jak funguje zobrazování reklamy na jednotlivých plochách různých reklamních systémů?
Představme si, že na konkrétní stránce jsou umístěné dvě reklamní plochy, jedna od Googlu a druhá od Etargetu. O tom, která reklama se ve které ploše zobrazí, se rozhoduje v aukci, kde se porovnávají nabídky z desítek reklamních systémů. Takže v reklamní ploše Google se může zobrazovat reklama zadaná v reklamním systému Etarget nebo opačně.
Jaké mají klienti možnosti, pokud jde o nákup reklamy na největších stránkách?
Největší stránky kombinují možnosti nákupu reklamy přes reklamní systémy, podobně, jako je to v příkladu, který jsem vzpomínal, s možností nákupu přímo od obchodníků. Automatizovaný nákup dnes reprezentuje desítky procent jejich tržeb a tento podíl pořád roste.
Jak se má tedy inzerent rozhodnout, kterou cestu si má zvolit pro nákup reklamy?
Je výborné, když si inzerent může vybrat z více možností, protože právě tato možnost volby nutí poskytovatele přinášet pořád lepší řešení. Proto by se měl inzerent, před rozhodnutím, seznámit se všemi možnostmi a ne hned sáhnout po první, kterou má po ruce. Mnoho společností se specializuje na konkrétní oblasti, např. RTB house nebo Criteo se specializují na e-commerce nebo AdRoll se specializuje na retargeting.
Na co vsadil v této konkurenci Etarget?
My jsme vsadili na znalost lokálního trhu, kterou globální společnosti nedokážou zabezpečit. Stejně tak jsme se rozhodli zákazníkům věci zjednodušovat a pomáhat jim v dosahování jejich cílů. Proto je naše rozhraní jednodušší a naši lidé jsou neustále připravení poradit, často dokonce i nastavit kampaň pro inzerenta. Inzerent je kdykoliv vítaný i v naší bratislavské kanceláři. No a naše služby dokážou být často levnější.
Jak vidíš další vývoj do budoucna?
Současný stav prodeje bannerové reklamy se ukázal jako úspěšný pro všechny. Inzerenti jsou spokojení z důvodu jednoduchosti a flexibility. Často dokážou nakupovat za lepší ceny. Majitelé webstránek také postupně získávají větší příjmy z automatizované reklamy. Proto si myslím, že se tento stejný model začne ve velkém prosazovat nejen v dalších formátech internetové reklamy (native, social, video, speciální bannerové formáty), ale postupně se prosadí v TV, outdoor, jako i v rozhlase. První takové služby už reálně běží, čeká se jen na to, až se hromadně prosadí.
Marcel Vašš
Narozen v roce 1973. Vystudoval na Ekonomické univerzitě specializaci obchod a marketing. Po absolvování vysoké školy byl aktivní v různých oblastech, jako jsou média, mechanizace a telekomunikace. Svou kariéru začal na obchodním oddělení Rádia Ragtime, které později i vedl. Před nástupem do společnosti Etarget zastával pozici ředitele obchodu a marketingu ve společnosti MBC, která působila v oblasti hlasových a datových služeb.